Vertrouwen in bewustzijn (Sengcan)
Een klassieke tekst van Sengcan (6e eeuw),de derde zen-patriarch. De Grote Weg is niet moeilijk voor wie geen voorkeur kent.Vrij van afkeer en verlangen, verschijnt de Weg helder en duidelijk.Maar zelfs het geringste onderscheid werpt hemel en aarde ver uiteen.Wil je de waarheid zuiver zien, laat meningen dan voor wat ze zijn.Vasthouden aan graag en … Lees meer
Leve houvastloos leven
Waar water, aarde, vuur en lucht geen vaste voet vinden,vandaar keren de stromen om. Daar cirkelt de cirkel niet meer. Een uitspraak van Shakyamuni Boeddha,als motto gebruikt van het boek Dharmium. Bron: Breet, Jan de & Janssen, Rob: Samyutta Nikaya –De verzameling van thematisch geordende leerredes, deel 1.Rotterdam 2009, p. 67.Zie ook: Aldus sprak de … Lees meer
Wat is ‘zodanigheid’?
Hieronder twee fragmenten uit de vertaling van het klassieke Mahayana-geschrift ‘The awakening of faith’. Bron: Een betrouwbaar pad; wijsheidspraktijk voor bodhisattva’s. Geraardsbergen 2022. p. 27:Zodanigheid is werkelijk leeg omdat hij van begin af aan niet gekoppeld is aan welke vervuilde [geconditioneerde] bestaansvorm dan ook; hij is vrij van elk kenmerk van individueel onderscheid tussen de … Lees meer
Waarom zie ik geen boeddha’s?
Een artikel van Lion’s Roar (15 aug. 2024) verzamelde de antwoorden van enkele leraren op de volgende vraag: “Het boeddhisme zegt dat er allerlei levensvormen bestaan daarbuiten – boeddha’s, bodhisattva’s, godheden – maar ik kan die niet waarnemen. Hoe moet ik die discrepantie plaatsen?” Zen-lerares Zenkei Blanche Hartman antwoordt: Mijn eerste reactie op deze vraag … Lees meer
Waar gaan boeddha’s heen?
Bodhisattva Dridhamati vroeg aan de devaputra [godheid, geesteswezen; letterlijk: ‘godenzoon’] Matyabhimukha: “Waar gaan de boeddha’s heen [bij hun sterven]?”De devaputra antwoordde: “De boeddha’s gaan, vanwege de zodanigheid [tathata] der dingen, nergens heen.” Dridhamati: “Gaan de boeddha’s niet naar nirvana?”De devaputra: “Alle dingen bevinden zich al in nirvana; daarom gaan de boeddha’s niet naar nirvana. Waarom? … Lees meer
Onvoorstelbaar wonderlijk
Tien geesteskwaliteiten die samenvallen met de tien leefregels, tekst geformuleerd in Japanse tendai- en zen-scholen: 🏵️ Bronnen, engelstalig (pdf): Jakusho Kwong & Robert Aitken
Geschikte middelen
Bron: Een betrouwbaar pad.Asoka 2022, p. 67-68. Zelfs al mediteert iemand over zodanigheid [tathata, een synoniem voor werkelijkheid], wanneer hij zich niet via het gebruik van geschikte middelen inspant om er op verschillende manieren door doorwasemd te worden, dan zal hij vast en zeker niet zuiver worden. (p. 66) Er zijn kortweg 4 soorten geschikte … Lees meer
Omkeerbaarheid van onze concepten
Wat binnen lijkt is buiten(de geest omvat de ontelbare verschijnselen) Achteruitgang is vooruitgang(achterwaarts leunen is efficiënte completering) Eigenbelang is liefde(zelfverwerkelijking is oplossen van egoïsme) Veranderlijkheid is zeker(dat alles verandert is levende waarheid) Het onbekende ben ik(het leven is groter dan ikzelf) Sterven is geboorte(overwinnen van sterfelijkheid is transformatie) Het kleinste is het grootste(spirituele intentie is … Lees meer
Op zoek naar waarheid
De hindoe asceet Dirghanaka vroeg om een debat met Boeddha. Hij zei: ‘Ik zou graag willen debatteren met u; als mijn leer wordt weerlegd zal ik mijn hoofd afsnijden.’ Boeddha zei: ‘Wat is de basis van jouw leer?’ De asceet zei: ‘Een volledig niet-aanvaarden is voor mij het fundament.’ Boeddha zei: ‘Aanvaard jij die visie?’De … Lees meer
Waardevol materiaal
Fragment uit het (aanstaande) boek Wiswerk: Onze bewustwording krijgt dynamiek via de drie toevluchten. Deze connectie schenkt je de kracht om de dingen die aandacht vragen werkelijk aan te gaan, en dat betreft op de eerste plaats de resterende vervuiling en vervorming die onszelf last bezorgt. Actieve inzetbaarheid wordt daarna gevoed via de vier geloften. … Lees meer
Zen-meester Yan (7e eeuw)
De god Bishamon (Vaishravana) Zen-meester Yan was garnizoenscommandant geweest gedurende de Sui-dynastie (581-618). Tijdens veldtochten met de generaal-majoor had hij zich herhaaldelijk verdienstelijk gemaakt in de strijd. Aan het begin van de Tang-dynastie (618-907), toen hij veertig jaar oud was, wilde hij zich uiteindelijk graag afzonderen. Hij reisde naar het Huanggang-gebergte in zuid-oost China. Daar … Lees meer
Volwaardig menszijn
Een intuïtieve schets van onze existentiële aspecten.
Verdieping – een fragment
Bron: het boek Wiswerk Ons zoeken naar waarheid is zo oud als de geschiedenis.Menszijn is pelgrimeren, op zoek zijn naar verheldering, naar antwoorden op het mysterie van leven en sterven, de contrasten van oorlog en liefde, van bloei en verval, van succes en mislukking. De stem van het leven zélf nodigt ons uit om te … Lees meer
Wijsheid (een fragment)
Bron: Dharmium, p. 228 Tijd voor de completering van onze expressie: om volledig te belichamen wat we echt zijn, moeten we ons subtielste bestaan kennen en erkennen, dat wil zeggen, we moeten ervaren wat het meest vormloze aspect van ons bestaan is, én we moeten dit aspect volledig kunnen vertrouwen, innemen en uitdrukken. Innerlijkheid is dagelijkse kost … Lees meer
Belevingskern (meditatie)
Een meditatie voor bodhisattva’s Het meest romantisch is de plekwaar geen romantiek heerst. [1] Rijpe beoefenaars waarderen de elementaire hartskwaliteiten echtheid en volheid.Je kunt ze inzetten als ‘bevrijdingsgedaantes’ om je te ontdoen van egoïsme en dualisme. Grofweg corresponderen zij met de linker- en rechterpoot van de oefentrechter: zij stellen ons in staat karma (conditionering) los … Lees meer
Bewustwording
Zonder verlangen naar bevrijding kun je geen rust brengenin de jacht naar aangename resultaten op de golven van wereldlijkheid. Terecht verlangen is een aanvankelijk voorwaarts begrepen maar feitelijk achterwaarts werkzame ‘herinnering’ die ons helpt na te voelen hoe onze ware aard een enkelvoudig, vervuld karakter heeft. Verlangen is in wezen een actieve functie (kennisgeving) van … Lees meer
Vruchtbare dood
Wie de kern van de Dharma heeft bereiktvreest niet dat de koning van de dood zal komen.(Boeddha) [1] Wij wereldlingen ervaren het leven als lineair verlopend tussen de momenten van geboorte en dood: we verschijnen en verdwijnen weer, komen en gaan – zoals dit voor talloze verschijnselen geldt. Maar wanneer je de ruimte of kracht … Lees meer
Overwegingen
Korte thema’s betreffende Dharma-visie en -praktijk. ———–
Connectie met Boeddha (artikel)
Beschouw alles – zelfs bergen, rivieren, planten en bomen – als jouw leraar. (Morihei Ueshiba) [1] Er is een oefenvorm die heet ‘de concentratie van dichterbij en dieper’, kortweg ‘de echtheidsconcentratie’. Beoefening ervan vindt plaats in je belevingskern die als een verticale koker is waar het leven, hemel en aarde verbindend, ons doorstroomt zonder de … Lees meer
Hoe Boeddha leeft (artikel)
Tijdens een bijeenkomst zei meester Huaitang: ‘Wanneer je illusie doorziet, dan laat je die achter je zonder verdere maatregelen; wanneer je illusie achter je laat, dan ontwaak je zonder stapsgewijs proces.’ Wereldse maakbaarheid of zingeving dekt niet de totale werkelijkheid. De aanname dat deze existentiële eenzijdigheid wèl klopt, veroorzaakt lijden. Dus is Boeddha op zoek … Lees meer
Behoeden en bemoedigen
Boeddha’s wijsheid behoedt en bemoedigt elke bodhisattva, of je nu zojuist begonnen bent of voorgoed het dharmapad beoefent.Vanuit onszelf geformuleerd: waarheidsbesef zorgt ervoor dat we niet ondermijnd of ontmoedigd worden. Het onderricht erkent het gevaar van ondermijning. We kunnen verzwakken door eigen blindheid, zoals twijfel, hebzucht, tegenzin en door de vele karmische hindernissen (klesha) die zo moeilijk … Lees meer
De drie actieradii (model)
‘Van de wereld, via de berg (innerlijkheid), terug naar de wereld.’ De onderzoeker gaat horizontaal (in de wereld) op zoek naar waarheid. Op zoek naar jezelf, oriënteer je je op innerlijkheid. Vorderend naar de kern besef je: ik moet mijn egoïsme oplossen. Dus trek je je vervolgens terug op de berg voor een verticale (karmische) … Lees meer
Vijfvoudig bodhisattva-pad
Een overzichtelijk schema van het complete bodhisattva-pad: de klassieke vijf paden (panca-marga).
Studie materialen
Als je jezelf en het leven wilt leren kennen – en zeker wanneer je als beoefenaar bewust wijsheid gaat onderzoeken – krijg je te maken met twee bronnen van informatie: De laatstgenoemde bron kent twee varianten: • mondeling onderricht in de vorm van persoonlijk overleg• schriftelijk onderricht via teksten die zijn vastgelegd BRUIKBARE MATERIALEN Enkele … Lees meer
Aanraders studie
Er is ook een uitgebreidere literatuurlijst;en een complete lijst van gehanteerde boeken (pdf) HANDBOEKEN (NASLAGWERKEN) Buswell, Robert & Lopez, Donald: Princeton Dictionary of Buddhism, Princeton 2014. Een uiterst gedegen en gedetailleerd bron van informatie over personen, geschriften en begrippen. Robinson, Richard H.: Buddhist Religions, a historical introduction, fifth edition. Belmont 2004: een diepgaand en levendig … Lees meer
Bodhisattvaschap in beeld
Klassieke ingrediënten van bodhisattvaschap,drie toevluchten en de vier geloften:
Yulu – zen onderrichtingen
Deze onderrichtsfragmenten uit de mahayana-zen traditie illustreren bodhisattvaschap. Er is ook een pdf-versie van onderstaande teksten. Achtergronden en gebruikte literatuur over yulu vind je op deze pagina (engelstalig).
Terminologie
Lijst van klassieke termen uit de boeddhistische wijsheid. TIP: gebruik Ctrl-F, als je specifiek woord zoektof een directe link, bijvoorbeeld:https://dharmoebe.wiswerk.nl/visie/terminologie/#cintamani • AMRITA Onsterfelijkheid; mri = sterven. Samenhang met “ambrozijn”, godendrank – een metafoor voor bevrijd bewustzijn. Sommige boeddha’s (Amitayus o.a.) en bodhisattva’s (Avalokita o.a.) hanteren een vaas met de nectar van onsterfelijkheid, als een van … Lees meer
Etymologie
Etymologische achtergrond van betekenisvolle of bruikbare woorden, in de brede context van spirituele oefening. • AANVAARDEN Aan-vaere = beginnen. Begin maken met tocht, proces, onderneming. • ABSOLUUT Van latijn absolvere: ab (weg)+solvere (losmaken), van se (apart, opzij)+luere (losmaken), idg. verwant met verliezen. Vergelijk ook absolutie (vergiffenis van zonden). • ADEM Ook asem; oudindisch atman (het … Lees meer
Literatuurlijst
BOEDDHA: Breet, Jan de & Janssen, Rob: Aldus sprak de Boeddha. Rotterdam 2007. Levendig en compleet basismateriaal; daarnaast worden alle delen van hun vertaalproject van de Pali-canon (uitgeverij Asoka) van harte aanbevolen. NASLAGWERK: Buswell, Robert & Lopez, Donald: The Princeton Dictionary of Buddhism. Princeton 2014. Uiterst gedegen en gedetailleerde bron van informatie over personen, geschriften en begrippen. HISTORISCH: … Lees meer
Een betrouwbaar pad
Vertaling van een heldere en compacte klassieker over het bodhisattva-pad. Dit is een relatief vroeg werk van Ashvagosha (2e eeuw) of van een anonieme auteur (6e eeuw). Het kan als compendium fungeren zowel voor beoefenaars van het Mahayana-boeddhisme als ook voor serieuze belangstellenden in bewustwording, wijsheid en geesteswerking. Ik had geruime tijd nodig om dit … Lees meer
Dharmium boek
INHOUDSOPGAVE “Lezen en herlezen.Helder en direct, dit boek zal nog vaak nageslagen gaan worden.” (Reactie van een lezer op Bol.com) SCHEMATISCH OVERZICHT pagina 5: Motto, bronvermelding onder aan de pagina moet zijn: …thematisch geordende leerredes, deel 1. Rotterdam 2009, p. 6735: “het” verwijderen (vers 1, regel 2)71: harstniveau = hartsniveau129: e ontbreekt (transformatie)137: haar vitale … Lees meer
◄║►