1.
Weliswaar hebben wij deze zeldzame basis gevonden
van moeilijk te vergaren vrijwaringen en voorzieningen,
maar als we gehecht zijn aan dit bestaan
dan zijn wij geen waarachtige Dharma-beoefenaars.
Alle dingen duren slechts één ogenblik
en onverbiddelijk gaan zij weer verloren,
we doen er daarom goed aan ons te oefenen
in het ontwikkelen van deugd en voorkomen van pijn.
2.
Weliswaar mogen we onze geest gekeerd hebben
naar de zegenrijke Dharma,
maar als we gehecht zijn aan drievoudig samsara
dan ontbreekt het ons aan transcendentie.
Deze kringloop van conditionering
veroorzaakt van nature lijden,
we doen er daarom goed aan ons te sterken
in oprecht en zuiver verlangen naar bevrijding.
3.
Weliswaar kunnen we zelfgenoegzaam streven
naar vrede en geluk voor onszelf,
maar als we ons baseren op eigenbelang
dan bezitten wij geen bodhicitta.
Alle wezens zijn op enig moment
onze toegenegen moeder en vader geweest,
we doen er daarom goed aan onze geest te trainen
in liefde, mededogen en bodhicitta.
4.
Weliswaar kunnen we ons bekwamen
in conventionele bodhicitta,
maar als ons beleven gehechtheid kent
dan bewijst dit het ontbreken van visie.
Het idee van een geïsoleerd zelf
dient voorgoed doorbroken te worden,
we doen er daarom goed aan te rusten
in aldoordringende, conceptloze vrede.
Een op ervaring gebaseerd lied uit de Tibetaanse traditie over het loslaten van vier gehechtheden, geschreven door Jamyang Khyentse Wangpo, 1820-1892; de oorspronkelijke onderrichting is afkomstig van Manjushri die de vier kernregels doorgaf aan Sachen Kunga Nyingpo (1092-1158) tijdens een retraite.
Bron tekst: Lotsawahouse; vertaling: Dharmoebe
Bron afbeelding: Lotussculpture
Meer info (incl. pdf download): Dzongsar Rinpoche
◄║►