Of men een onjuiste geesteswerking
al dan niet heeft opgelost,
bepaalt of die geest zuiver of onzuiver is.
Dit is het bezitten van ondubbelzinnige helderheid hierover.
We kunnen weliswaar spreken over een cyclisch bestaan en over het bevrijden van lijden, maar daarmee zijn zuiverheid en onzuiverheid niet op een duidelijke, objectieve manier vast te stellen, zelfs niet in de geringste mate.
Over zuiverheid en onzuiverheid kan men wèl spreken met betrekking tot enerzijds iemand die het ik-idee en andere vormen van onjuiste geesteswerking heeft opgelost, en anderzijds iemand die dat niet heeft gedaan.
Wie dit begrijpt bezit ondubbelzinnige helderheid over de betekenis van zuiverheid en onzuiverheid.
Based on whether or not mistaken mental activity
Has been eliminated,
It is either impure or pure.
This is being unmistaken about that.
Though we may speak of cyclic existence and the transcendence of suffering, purity and impurity, they are not established in an objectively distinct way, not in the slightest.
Rather, purity and impurity are spoken of with reference to someone who has eliminated the view of self and other forms of mistaken mental activity, and someone who has not.
Understanding this is being unmistaken regarding the meaning of purity and impurity.
Bron:
Maitreya; Asanga: Middle Beyond Extremes (Madhyantavibhaga); with commentaries by Khenpo Shenga and Ju Mipham. Boston 2012, p. 164
Foto: Wiswerk
◄║►